Het Betonnen Werkblad

Jaja, zoals beloofd een uitgebreid verslag van Het Betonnen Werkbladproject. Het idee om zelf een betonnen werblad te maken ontstond tijdens of vlak ná één van de 13 bezoekjes aan weer een keukenzaak. We kwamen er gewoon niet uit…..geen één natuurstenenblad vonden we mooi, RVS wilde niemand ons verkopen (dat is póetsen mevrouwtje, dat moet je niet willen dat bepaal ik anders zelf wel meneertje), hout wilden we gewoon niet en een betonnen blad láten maken, tja das gewoon duuuuur. Dus zei J: ‘Ik maak het zelf wel!’.

En ik vond dat een briljant idee. In eerste instantie. In tweede t/m 300ste instantie had ik her en der vraagtekens, maar inmiddels heb ik mijn J de Bouwer aan het storten gezien en kan ik met volle overtuiging zeggen dat het helemaal goed komt. De 12 vrienden die advies hebben gegeven en waarmee J van gedachten heeft gewisseld en wiens advies hij resoluut naast zich neerlegde (het meeste, niet alles), zeggen ook dat het goedkomt (de meesten, niet alle!).

Al twee week geleden heeft J een begin gemaakt met het storten van de twee stollen die aan de zijkanten van de keuken komen:
Stol vd keuken stol2

Zaterdag hebben we eerst inkopen gedaan en daarna kon J de mal voor het 3m nogwat grote en 8cm dikke aanrechtblad maken. Zondag waren ook de malletjes voor de spoelbak en kookplaat ingemeten. En toen kon het mixen en gieten beginnen:

Dinsdag is J er nog even met een schuurpapiertje overheen gegaan en nu ligt het heerlijk te drogen en verandert de kleur langzaam van donkergrijs naar lichtgrijs. Nog twee week, dan weten we zeker of en hoe het gelukt is. Mocht nog iemand tips hebben over de afwerking: graag, want daar zijn we nog niet over uit…..

10 Reacties

  1. We hebben de eerste staander gezien en die was perfect. Dus ook wij hebben er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt
    Citaat J: “ik ben tegenwoordig heel handig hoor mam”

    Jullie hebben een geweldig huis (nou ja bijna) en we hopen van de zomer een(?) roseetje te drinken op jullie veranda
    Houd alles heel aan lijf en leden
    zoen Erna en Imelda

  2. Wow, ik ben very proud op jullie lef -en loveproject.
    Die Ikeakeuken gaat echt wel relatieproof worden.

    Liefs

  3. 🙂 respect!, wil J. dit niet nog een keer herhalen?? wij willen ook! 🙂

  4. hahaha als J nu een werkbeschrijving online zet, kunnen jullie het toch zelf doen 😛

  5. Hoi,

    wij zoeken een werkbeschrijving voor een betonnen werkblad zelf te maken, zouden jullie het ons kunnen mailen. Want wij zijn ook van plan om een betonnen werkblad zelf te maken, is idd duur om te laten doen.
    Zijn jullie ook tevreden over het werkblad? En is de kleur licht of donker grijs?
    Ik ben misschien wat brutaal dat ik zo met de deur in huis kom vallen, maar hoop dat jullie mailen.

    groetjes Iris

  6. Het ziet er super uit!!
    Enneuh.. ik zou wel heel erg graag een handleiding krijgen van hoe jullie dit gedaan hebben..

    Alvast bedankt!
    Aline

  7. Voor onze geplande nieuwbouw (3e appartement voor verhuur) wil ik graag zelf de wastafels storten. Hoe kan ik het beste de bekisting maken en los ik de bak daarna? insmeren met groene zeep ofzo?

    Zelf heb ik (na experimenteren) de wanden in andere badkamers afgewerkt met beton, (met pigmenten) van tevoren is het geheel ingesmeerd met “aquastop” om alles waterdicht te krijgen. Daarna heb ik alles gelakt met een transparante matte lak, daarna nog een keer met wax behandeld. Dit moet nu (na een jaar) weer eens gedaan worden. Het materiaal houdt zich goed en is erg makkelijk in onderhoud. Ik wil nooit meer tegels!!! hartelijke groet, Carien

  8. Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat.
    Kunt u mij daar meer over vertellen en/of laten zien?
    Ophet eerste oog ziet het er super uit!

  9. Wat een prachtige keuken hebben jullie!!!!

  10. Hoi,
    Kwam via Google jullie blog tegen. Willen zelf ook een betonnen werkblad maken en zijn links en rechts info aan het inwinnen. Zou je een paar vragen kunnen/willen beantwoorden?

    – wat voor beton(-samenstelling) heb je gebruikt?
    – welke droogtijd heb je aangehouden (ca 3 weken voor dikte 80mm?)
    – heb je iets bijzonders gedaan voor de waterdichtheid/werendheid van het blad?
    – hoe houden de randen het na bijna twee jaar? brokkelen deze af of blijven ze netjes strak?

    Alvast bedankt en een fijne jaarwisseling!

    Didier
    Tilburg

Plaats een reactie